Pulkasta ahkioksi

Uuden ahkion tekeminen tuli ajankohtaiseksi, kun tuli laitettua vanha ahkio kiertoon, eli myytyä. Paris -pulkka, oikealta nimeltä ERA Pro 60″ PRO 960 Expedition Sled, on helppo tuunata itselleen mieleiseksi. Myyjän sivulla ahkion painoksi ilmoitetaan 2,2 kg, joten vanhaan intin ahkioon verrattuna tämä on kevyt. Intin ahkio painoi 12,6 kg. Onko asialla jotain tekemistä kestävyyden kanssa, jää nähtäväksi.

En kellottanut miten pitkään minulla meni, mutta veikkaisin, että aikaa meni noin nelisen tuntia.

Melkein kaikki tuunausosat hain Motonetista, joskin samoja osia saa lähes joka rautakaupasta. Kaikkein hankalimmaksi osoittautui löytää sopivaa alumiiniputkea aisoihin. Sopivaa 20 mm putkea löytyi ainoastaan Bauhausista + siihen sopivia jatkopalasia.

Olen lukenut muutamat artikkelit tämän samaisen pulkan tuunaamisesta. Tämä ei varmaan poikkea paljoakaan muiden vastaavista, mutta ehkä jokunen ero saattaa löytyä. Ahkiota vedetään köysillä, vaikka köydet ovatkin pujotettu alumiiniputkiin. Köysien kiinnittämistä en tehnyt solmuilla, vaan pleissaanmalla. Pleissaaminen tarkoittaa köyden punomista tai pujottamista itsensä tai toisen köyden sisään.

Pleissaaminen on kohtuullisen helppo tehdä. Solmuihin verrattuna pleissauksen purkaminen on hankalampaa. Märässä köydessä solmut saattaa kiristyä joskus niin kireäksi, että ovat liki avaamattomia. Vastaavasti solmu heikentää köyden kestävyyttää. Tässä käyttökohteessa köyden kestävyyden heikentymisellä ei ole mitään merkitystä. Pleissauksen käyttäminen oli minulle ulkonäkökysymys, koska mielestäni tuo on siistimpi kuin solmu.

Porasin reikiä ahkion ”reelinkiin”, ahkion ympäri pujotettavaa köyttä varten. Viimeistelin reiät reikäholkeilla, jotta reiän reuna ei ala kalvamaan köyttä katki. Kaupoissa myytävissä paketeissa tulee mukana kaikki tarvittavat osat, eli omia työkaluja tarvitsee olla vasaran verran. Vaikka käytännöllisyys ja kestävyys ovat etusijalla, niin tässä tulee kaupanpäälle siisti ulkonäkö.

Ehkä kaikkein työläin vaihe oli tehdä vetoaisojen kiinnityskohtiin vahvistukset. Tein vahvistukset 30×4 mm alumiinilaatasta. Ehkä pelkät isot korilaatat olisivat ajaneet saman asian, mutta päätin tehdä ”varmanpäälle”. Kiinnityksessä, ja yleensäkin kaikki osat pyrin valitsemaan niin, että eivät ole ruostuvia. Muttereina käytin itselukittuvia nyloc-muttereita.

Vetoaisoissa käytin 20 mm alumiiniputkea, jonka sisään pleissatut köydenpäät mahtuivat juuri ja juuri. Vetoköysi tulee alumiiniputken sisältä ulos noin 20 – 25 senttiä, eli eivät jää ikävästi irti maasta ahkion varaan.

                 Osaluettelo

  • Alumiiniputki JAPP20 3m, 2 kpl
  • Jatkopala JAPP16, 2 kpl
  • Köysinippu 10mm 25m sinikeltainen
  • Kalustepyörä kiinteä 45 mm
  • Alumiinilatta 30x4mm 2m
  • Aluslaatta 6 mm DIN125 A2 RST 20 kpl
  • Pultti M6x40 mm DIN933 A2 RST 10 kpl
  • Palohaka 80 mm, 4 kpl
  • Pultti M6x20 mm DIN933 A2 RST 10 kpl
  • Nylocmutteri 6 mm DIN985 A2 RST 12 kpl
  • Ahti pikahaka 80mm, 4kpl
  • Kumiköysi 7mm 20m
  • Rapid reikäholkki 12x23mm 25 kpl+tuurna

Lopputulokseen olen tyytyväinen ja sain juuri sellaisen ahkion kuin halusin, tai millainen nyt sattui tulemaan 🙂